De filosofie van het bedrijf is het ontwikkelen van programma’s voor de Nederlandse markt om de rechten ervan vervolgens in het buitenland te exploiteren. Talpa werkt wereldwijd samen met een groot aantal tv-producenten en distributeurs in de vorm van joint-ventures op fifty-fiftybasis. In Nederland ontwikkelde Talpaformats worden zo voor plaatselijke zenders geproduceerd.
Zo werkt Talpa samen met Shine voor de markt in Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. Via Warner Bros is Talpa actief op de Amerikaanse markt, waar The Voice of America dinsdag begint. Het bedrijf heeft ook samenwerkingsverbanden gerealiseerd in Groot-Brittannië, Spanje, Portugal, Italië, Scandinavië, Finland, Duitsland, Afrika en het Midden-Oosten.
Reality
Talpa Holding is gevestigd in Laren. De onderneming richtte zich aanvankelijk vooral op reality (De Gouden Kooi), spelprogramma’s en groot amusement (Ik hou van Holland). Sinds 2010 legt het bedrijf zich ook toe op het produceren van drama en infotainment. Talpa Fictie, het bedrijf dat Linda de Mol vorig jaar met haar broer oprichtte, leverde onlangs de succesvolle film Gooische Vrouwen af en de comedyserie Iedereen is gek op Jack (RTL4).
Talpa is minderheidsaandeelhouder in RTL Nederland. De Mol bezit 26,3 procent van de RTL-aandelen en wil die ook na de overname van het SBS-concern met Sanoma graag behouden. Met Talpa wil hij nu ook voor de SBS-zenders SBS6, Veronica en Net5 programma’s ontwikkelen en produceren om ook deze titels daarna internationaal uit te venten. Met Sanoma wil De Mol ,,interessante combinaties” ontwikkelen tussen printtitels en tv-programma’s.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl